top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תAviad

הפרעות אכילה אצל ילדים ופעוטות.

עודכן: 3 בדצמ׳ 2020

הפרעות אכילה בפעוטות ובילדות המוקדמת


הוגדרה לראשונה כאבחנה רפואית ב-1994

ישנם מספר מושגים שונים לתיאור הבעיה על ידיי אנשי המקצוע וההורים. קשיי אכילה והאכלה, הפרעה בשגשוג, רגישות למזונות ותת-ספיגה - מצב זה גורם לא פעם לעיכוב ולדחייה באבחנה של בעיות אכילה, ביצוע בדיקות מיותרות ואיחור או שגיאה במתן טיפול והתערבות מתאימים.

בעיות אכילה שכיחות בגיל הרך, ועלולות לפגוע במרקם היחסים ההדדי בין ההורה לילד. בעיות אכילה חושפות את התינוק לתזונה לקויה, לבעיות בגדילה ולהפרעה בהתפתחות הקוגניטיבית.

*גורמים מגוונים קיימים לבעיות אכילה ולכל אחד מהגורמים דרך התמודדות שונה.


סיווג בעיות האכילה בילדים:

על פי Irene Chatoor MD‏ סוגי הפרעות האכילה בגיל הרך:

· הפרעה הנובעת מבעיות ויסות - מתחילה עם הלידה.

· הפרעה הנובעת מבעיית הדדיות בקשר - מתחילה בגיל חודשיים עד שישה חודשים.

· אנורקסיה של הינקות (Infantile anorexia) - מתחילה בתקופת המעבר להאכלה בכפית או לאכילה עצמאית.

· סלידה חושית מאוכל – מתחילה כאשר מציעים מגוון של מאכלים.

· הפרעת אכילה הקשורה בבעיה רפואית.

· הפרעת אכילה פוסט-טראומטית.


בעיות האכילה לפי ההסתמנות הקלינית שלהן:

· תיאבון ירוד בילד עם מחלות אורגניות.

· תיאבון סביר אבל נתפס על ידי ההורים כלקוי.

· תיאבון ירוד ודפוסי אכילה לקויים אצל פעוט ערני ופעיל, המתעניין בכל מלבד באוכל.

· תיאבון ירוד אצל פעוט עם סימנים של עצבות, אפתיה ורגרסיה.

· פעוט עם בררנות קיצונית של מזונות.

· תינוק בחודשי חייו הראשונים עם כאבי בטן המונעים ממנו אכילה סדירה.

· תינוק עם פחד וחרדה ממזון והאכלה.

לילדים הנולדו עם המום "אטרזיה של הוושט" ישנה חשיפה גבוהה לבעיות אכילה מכיוון שחלק מילדים אלו לא אוכלים מהפה בחודשים הראשונים לחייהם אלא נעזרים בצינור הזנה ( גסטרוסטום/פג/כפתור/ג'ג'ונסטום) וסובלים מבעיות בליעה דבר שגורם לאוכל ונוזלים להיתקע בוושט ולגרום למצבי חנק והקאה.

אצל הורים לילד שנולד עם אטרזיה של הוושט קיים בלבול ולחץ רב לגבי קצב התקדמות האכילה של הילד. הפחד מחנק והקאות מצד אחד ומצידו השני הצורך הממשי וההורי להאכיל את ילדם יכול לגרום להורים לתסכול וחרדה גדולים.

אצל ילדי האטרזיה הבעיה הינה פיזית וקיים חשש שהילד או הפעוט יפתחו הפרעות אכילה רגשיות בנוסף לבעיה עצמה מה שיקשה על תהליך ההחלמה, יפגע בבריאותו של הפעוט וילבה את הלחץ והקונפילקט ההורי.


דרכי התמודדות:

מה ילד צריך לאכול? חשוב להתייעץ עם הרופא המלווה/דיאטנית ומשפחות שעברו ועוברות סיטואציות דומות כמו ב"אתר המשפחות" לגבי מצב הוושט ועל ידיי כך לבנות תזונה נכונה ואופן הגשת האוכל בהתאם לגיל הילד (נוזלי, טחון, מרוסק, חתיכות קטנות וכדומה).

כמה זמן נמשכת ארוחה? עקב מבנה לקוי של הוושט, ריבוי חנקים וקושי בבליעה האכלת ילדים אלו יכולה להיות ממושכת מאוד לדוגמה: ארוחה שילדים אחרים מסיימים במספר דקות יכולה להימשך שעות אצל ילדי אטרזיה. על הורים לילד כזה להיות סבלניים מאוד ובמידה ונראה כי מרקם או טעם מסוים מקשה או נתקע באופן קבוע נדרש לחזור ולהתייעץ על מנת לשפר את התזונה.

אוכל במסגרת חינוכית, איך מתמודדים? לילדי אטרזיה ישנם מספר מסגרות לימודיות על פי מצבו הבריאותי של הילד. ישנם מסגרות אשר מותאמות לילדים עם צרכים מיוחדים, במסגרות לימוד רגילות ניתן להיעזר בסייעת רפואית אשר תשגיח ותלווה את הילד במשך היום בכלל ובפרט בזמני האכלה (דף הסבר למסגרת החינוכית).

מה עושים כשהילד כבר גדול ומתבייש? תמיד נשאר לאכול אחרי כולם, נחנק במהלך האוכל מול כולם (חנקים מלווים בשיעולים ורעשים מלחיצים), מקיא או אפילו מתבייש שרק לידו יושבת סייעת רפואית ומלווה אותו באכילה. מכיוון שהמשמעות של מצב זה היא סירוב או הימנעות של הילד מאכילה במסגרת החינוכית, המצב עלול לפגוע בבריאותו באופן משמעותי. צריך לחזק את אופי הילד וללמד את הסביבה על נושא האטרזיה והמשמעות שלה. ניתן לעשות זאת ע"י סיפור המקרה, הדרכת הצוות החינוכי ושיתוף הילדים בכדי שיוכלו להבין את הבעיה ולא יפחדו או יצחקו.


כותב

אביעד מצליח, אבא של בר שנולדה עם "אטרזיה של הוושט".

*הכתבה מבוססת על ניסיוני כהורה לילדה עם אטרזיה בוושט ופעיל בקהילת משפחות האטרזיה.

*מאמר מ-"ויקירפואה"-"בעיות אכילה בגיל הרך - "Eating disorders of infancy and childhood".





168 צפיות0 תגובות
bottom of page